20 februari, 2009

På besök hos P.A.R.T.S


Jag vet inte om de unga dansarna på Anne Teresa De Keersmakers skola P.A.R.T.S vet hur lyckligt lottade de är.  Bara det faktum att skolan ligger i Bryssel är en fördel. Det ingår i deras verksamhet att se mycket scenkonst. Jag gick förbi en anlagstavla där det stod vad som var ordinarie föreställningar för dem: Rosas, förstås, Abattoir Fermé, Tg Stan och så vidare. 

Men det är inte bara därför de är lyckligt lottade. Jag är här för att titta på redovisningarna av deras teaterblock. I fem veckor har de tagit en kurs i teater och deras handledare är Frank Vercruyssen från Tg Stan, Pavol Liska och Kelly Cooper från Nature theatre och Oklahoma (New York) och Tiago Rodrigues, en portugisisk skådespelare/ regissör. Snacka om utbildning.
Jag såg igår tre olika klasser och kommer på mig själv att tänka framåt. Tre av dem är svenskar, och en norrman som bor i Stockholm. Jag ser fram emot en ljus framtid för svensk scenkonst.
 
Ur förra avgångsklassen har vi Robin Jonsson - håll ett öga på honom. På TUPP i Uppsala är två av akterna av ex P.A.R.T.S-studenter: Mette Ingvartsen och Heine Rosdal Avdal.

Att sen skolan delvis är uppbyggd kring kompaniet Rosas är mindre intressant ur mitt perspektiv.

Inga kommentarer: