Perfect Performance – Stockholms internationella teaterfestival. 23-31 oktober fylls Stockholms scener med tolv internationella gästspel, några av de mest omtalade uppsättningarna i Europa.
Fredag 23 oktober öppnar vi festivalen med dunder, brak, performance, videoinstallation, stjärnglans och party!
INVIGNINGSKVÄLL PÅ DANSENS HUS:
18.00- ca 20.30
Drop-in-mingel med tysk/brittiska Gob Squad som bjuder på glammiga foajéperformancen; ”Who Are You Wearing?” Videoinstallation av Eva Meyer-Keller, performance av Katarina Nitsch, leken ”Jägare” av Alexis Holmqvist och trumpetaren Jonas Lindeborg framför kl. 20.00 en svit av Purcell för piccolatrumpet.
18.00-ca 20.00 Lilla scen
EVA MEYER-KELLER “SHATTENSPIELE”
Meyer-Keller från tyskland gör performance, organiserar festivaler, utvecklar projekt och gör videokonst. ”Schattenspiele” är en lek, ett spel där publiken deltar. Och brilliant teater.
20.30-21.30 Stora scen
RODRIGO GARCÍA “APROXIMACIÓN A LA IDEA DE DESCONFIANZA”
García är spansk dramatiker och regissör som gör något av det spetsigaste, farligaste, mest provokativa och vackraste man kan se just nu.
I “Aproximación a la idea de desconfianza” ingår bland annat pas de deux med hönor, kroppar insmorda med honung och en hel skock blodiga människor i en hög på scenen.
21.30-01.00
Fest med barhäng, dansgolv, Carl Olof Berg i DJ-båset, danceoke med ÖFA, och Germanie & Polly -kvinnorna bakom Montys Loco och Tantkillen överraskar sig själva.
Kom och fira med bubbel och performance.
All night long!
/The Perfect Crew
Biljetter:
Med festivalpass får du kraftiga rabatter till festivalens samtliga gästspel. Passet kostar 150kr och köps via www.perfectperformance.se eller i Dansens Hus och Kulturhusets biljettkassor.
Foajéperformancerna ingår i biljettpriset till:
“Schattenspiele” - 100kr m festivalpass, 230kr utan pass.
Bokas via www.dansenshus.se
“Aproximación a la idea de desconfianza” - 150kr m festivalpass, 270kr utan pass.
Bokas via www.dansenshus.se
Festen – fri entré m festivalpass, 60kr utan pass. Biljett köps i Dansens Hus biljettkassa eller direkt i dörren under kvällen.
*Goethe Institutet bjuder invigningspubliken på ett glas bubbel*
22 oktober, 2009
21 oktober, 2009
PME-ART
Kanadensiska kollektivet PME-ART (med Jacob Wren och Sylvie Lachance i spetsen) har tidigare spelats i Sverige, senast var Jacob Wren här i samtalsserien Varför i helvete är vi så jävla fega här för? Wrens idéer om teater går hand i hand med institutionskritik och samhällskritik. Wren är en pessimistisk typ som trots sitt tvivel ständigt återkommer till teatern. Det tackar vi honom för.
HOSPITALITY 3
INDIVIDUALISM WAS A MISTAKE
Detta är PME-ARTs nya stycke som bjuder in publiken att delta. Ämnet är till ytan gästvänlighet, och på djupet en kritik av vårt individvurmande samhälle. Tre mycket egenartade konstnärer (Caroline Dubois, Claudia Fancello och Jacob Wren), gör ett försök till kommunikation, interaktion eller ska vi kalla det samhällsbygge?

"Part dance, part social critique, part heady fucking around… God Bless Canada." the village voice
medskapare/medverkande: Caroline Dubois, Claudia Fancello, Jacob Wren
TEATERHÖGSKOLAN 29 –30/10 18.00, 31/10 17.00
Etiketter:
Jacob Wren,
Perfect Performance,
PME-ART
20 oktober, 2009
Superamas
Gruppen Superamas från Österrike och Frankrike gör smarta, snygga och samhällskritiska popkulturella föreställningar, filmer och installationer. Trots ytligheten är deras konst djupt provocerande. Man kan säga att deras verktyg är glättighet. Snyggare än så här blir det inte.

BIG, 3RD EPISODE (HAPPY/END)
Tredje delen i den hyllade trilogin BIG om kapitalism, show-biz och den socialt accepterade bilden av lycka. Med omtagningar, platt dialog mellan cyniska män och vackra kvinnor provocerar de fram en bild av att slutet redan är här. Värre än så här blir det inte.
C/O STOCKHOLMS STADSTEATER 25–26/10 18.00
19 oktober, 2009
Eva Meyer-Keller
Eva Meyer-Keller gör performance, organiserar festivaler, utvecklar projekt med andra och
gör videokonst. Hon har bland annat jobbat med Baktruppen, Jérôme Bel och Christine De Smedt (les Ballets C de la B). Meyer- Keller är utbildad i dans på New Dance Development (SNDO) i Amsterdam och i bild och konst i Berlin och London.


SCHATTENSPIELE
Skuggspel är en lek, ett spel där publiken deltar. Och brilliant teater. Reglerna är enkla: i detta spel har deltagarna tre funktioner. Spelande, utvärderande och observerande. Varje
spel tar sju minuter. Fyra spel spelas av åtta deltagare (två per spel). Under skuggspelet bör man inte prata.
av: Eva Meyer-Keller; med: Eva Meyer-Keller, Kay Grothusen, Rico Repotente; med stöd av: Irina Müller and Tilo Schierz-Crusius; Framförd första gången vid Tanzquartier i Wien som en del av en serie spel under det Europeiska Mästerskapet; tack till: Kate McIntosh, Oliver Schneider, Sharon Smith; gästspelet produceras av: Dansens Hus.
DANSENS HUS 23/10 18.00–20.00 (DROP-IN)
GOOD HANDS
I Good Hands redovisas en rad fantastiska konster. Varför är det så roligt med bus? Vad är det som gör att generation efter generation hittar på samma trick. Vad gör att vi fascineras av
partytrick?
av: Eva Meyer-Keller; med: Rico Repotente, Sean Reynard; konstnärliga samarbeten: Alice Chauchat, Martin Nachbar, Skadi Schulz, Goor Zankl, n.n.; produktion: Festival a/d Werf (Utrecht), KunstenFESTIVALdesArts; tack till: Stuk (Leuven), Juan Dominguez, Irina Müller, Daniel Belasco Rogers, Litò Walkey, thanks to all those who gave feedback; med stöd av: Goethe-Institut, Presentation Beursschouwburg, KunstenFESTIVALdesArts; gästspelet prod. av: Dansens Hus.
DANSENS HUS 24/10 20.00
14 oktober, 2009
13 oktober, 2009
Gob Squad

photo david baltzer
Gob Squad (de/uk)
Engelsk-tyska konstnärskollektivet Gob Squad
intresserar sig för vad teater är, dess unikum.
Kanske är det just du, din närvaro i rummet
som gör mediet intressant? Gruppen bildades
1994 och har sedan dess gjort teater, musikal,
performance eller blandat in film till vad de själva
kallar »weird happenings«. Gob Squad ingick i
förra årets stora projekt Giessen Syndromet.
GOB SQUAD’S KITCHEN
(YOU’VE NEVER HAD IT SO GOOD)
Andy Warhols inflytande på samtidens konst och kulturliv är
i det närmast bedövande. Man kan knappast skapa konst utan
att hamna i Warhols kök, eller fabrik. Han skapade nya arbets-
metoder, öppnade konstbegreppet, skapade fantastisk konst
och förstörde alltihop samtidigt. Hur skall andra konstnärer
förhålla sig till detta? Gob Squad gör ett försök att kliva in i
Warhols filmer konkret, på scenen. Resultatet blir fenomenal
teater med dig som medaktör.
KULTURHUSET 24/10 18.00, 25/10 16.00

Photo Nina Thielicke
WHO ARE YOU WEARING?
In i Gob Squad’s maskineri stoppas popkonst, populärkultu-
rella fenomen och amerikanska kultfilmer. I denna perfor-
mance är mötet med publiken centralt. Vi kan inte avslöja
innehållet. Being there is the whole point!
DANSENS HUS 23/10 18.00
Etiketter:
Giessen syndromet,
Gob Squad,
Perfect Performance,
performance,
teater
26 september, 2009
Rodrigo Garcìa
Rodrigo Garcìa (es)
Garcìa är en av de mest prominenta dramatikerna
i Spanien och internationellt. Men hans egna
uppsättningar lever ett eget liv i förhållande till
de hyllade dramerna med titlar som: Conocer
Gente, comer mierda (Meet People, Eat Shit)
(1999), Haberos quedado en casa, capullos
(You Should Have Stayed at Home Idiots)
(2000), Aftersun (2001) och Compré una
pala en Ikea para cavar mi tumba (I Bought
a Shovel in Ikea to Dig my Grave)(2002).
Garcìa, uppvuxen i Argentina, gör teater
som liknar performance. Han projicerar texter
på väggen istället för att låta skådespelarna
uttala replikerna. Hans provokativa teatergrupp
heter La Carnicería Teatro, slakteriteatern. 2009
belönades han med Prix Europe Nouvelles
Réalités Théâtrales—Europas finaste teaterpris.


APROXIMACIÓN A LA IDEA
DE DESCONFIANZA
I Aproximación a la idea de desconfianza (Approaching the
idea of distrust) utför aktörerna handlingar, hissnande bilder
nära surrealismen men med högst aktuella politiska sentenser.
Pas de deux med hönor, nakna kroppar insmorda i honung
och en hel skock blodiga människor i en blöt hög mitt på sce-
nen. Starka provocerande bilder—stor scenisk poesi av en av
Europas största teaterpersonligheter.
23 september, 2009
Fanny & Alexander
Här presenterar jag programmets alla gästspel ett i taget:
Fanny & Alexander är en välrenommerad
teatergrupp från Ravenna i nordöstra Italien.
Gruppens konstnärliga kärna består av regissören
Luigi de Angelis och dramaturgen Chiara
Lagani. De har ett mycket säreget bildspråk
som hör hemma lika mycket i modets och
konstens värld, som hos teatern. I Fanny &
Alexanders arbetsmetod ingår att djupdyka i
ämnen i fleråriga studier. Vi introducerar dem
med två föreställningar. Varav en helt ny.
NORTH
Näst sista delen i en större cykel kring filmen Trollkarlen från
OZ (versionen från 1939 med Judy Garland). Avstampen är
denna gång den snälla häxan från norr. (Ni minns kanske
att Dorothy råkade döda den onda häxan från öst när huset
kraschlandade?) Föreställningarna East, South, är redan ska-
pade, även Disconsert for Dorothy, HIM, Kansas.
DRAMATISKA INSTITUTET 29/10 20.30 , 30/10 20.45
EMERALD CITY
Emerald City som är föreställningen om Smaragdstaden, sta-
den där Trollkarlen OZ bor. I Fanny & Alexanders tolkning är
trollkarlen samma som i HIM, dvs, en liten Hitlergubbe…
DRAMATISKA INSTITUTET 30 –31/10 19.00
Fanny & Alexander är en välrenommerad
teatergrupp från Ravenna i nordöstra Italien.
Gruppens konstnärliga kärna består av regissören
Luigi de Angelis och dramaturgen Chiara
Lagani. De har ett mycket säreget bildspråk
som hör hemma lika mycket i modets och
konstens värld, som hos teatern. I Fanny &
Alexanders arbetsmetod ingår att djupdyka i
ämnen i fleråriga studier. Vi introducerar dem
med två föreställningar. Varav en helt ny.
NORTH
Näst sista delen i en större cykel kring filmen Trollkarlen från
OZ (versionen från 1939 med Judy Garland). Avstampen är
denna gång den snälla häxan från norr. (Ni minns kanske
att Dorothy råkade döda den onda häxan från öst när huset
kraschlandade?) Föreställningarna East, South, är redan ska-
pade, även Disconsert for Dorothy, HIM, Kansas.
DRAMATISKA INSTITUTET 29/10 20.30 , 30/10 20.45
EMERALD CITY
Emerald City som är föreställningen om Smaragdstaden, sta-
den där Trollkarlen OZ bor. I Fanny & Alexanders tolkning är
trollkarlen samma som i HIM, dvs, en liten Hitlergubbe…
DRAMATISKA INSTITUTET 30 –31/10 19.00
Etiketter:
Fanny och Alexander,
Perfect Performance,
performance,
teater
18 september, 2009
Heine Røsdal Avdal & Yukiko Shinozaki (be/no)
Här presenterar jag programmets alla gästspel ett i taget:
Heine Røsdal Avdal presenterades på 2006 års
festival och var med deepblue på TUPP på Uppsala
stadsteater. Avdal och deepblue undersöker mötet
mellan föreställning och publik. Vems fantasier
behandlas, hur kan man skapa möten. I Avdals
verk finns ofta en present, en överraskning.


FIELD WORKS
Field Works är en platsspecifik performance för en åskådare i
taget. Avdal och Shinozaki undersöker denna gång opersonli-
ga rum som är förknippade med marknadsekonomin. Det kan
vara ett kontor, konferenssal eller som här—ett hotellrum.
Varje plats får sin egen samling rörelsematerial.
Hur kan dansaren och åskådaren absorbera ett system
lika mycket som de själva blir absorberade av systemet i sig?
Detta är en exlusiv förpremiär.
CLARION HOTEL STOCKHOLM
27 – 31/10 M–F 15.00 – 21.00, L 12.00 –18.00
1 PERSON/HALVTIMME
deepblue
Heine Røsdal Avdal presenterades på 2006 års
festival och var med deepblue på TUPP på Uppsala
stadsteater. Avdal och deepblue undersöker mötet
mellan föreställning och publik. Vems fantasier
behandlas, hur kan man skapa möten. I Avdals
verk finns ofta en present, en överraskning.


FIELD WORKS
Field Works är en platsspecifik performance för en åskådare i
taget. Avdal och Shinozaki undersöker denna gång opersonli-
ga rum som är förknippade med marknadsekonomin. Det kan
vara ett kontor, konferenssal eller som här—ett hotellrum.
Varje plats får sin egen samling rörelsematerial.
Hur kan dansaren och åskådaren absorbera ett system
lika mycket som de själva blir absorberade av systemet i sig?
Detta är en exlusiv förpremiär.
CLARION HOTEL STOCKHOLM
27 – 31/10 M–F 15.00 – 21.00, L 12.00 –18.00
1 PERSON/HALVTIMME
deepblue
17 september, 2009
16 september, 2009
Nu närmar sig festivalen
Jag är nyss hemkommen från Island och en liten fin festival som heter Lókal. Jag har massor att berätta men nu är fullt fokus på vår egen stora, magnifika festival här hemma. I dag kom affischen. Vi skickar iväg pressmeddelanden och jag bjuder in internationella kollegor.
ps
Markera den 2 oktober i kalendern. (17-19) Då har vi ett event på Dansens Hus där vi går igenom programmet och bläddrar i den då pinfärska tidningen. Vi bjuder på bubbel.
ds
ps
Markera den 2 oktober i kalendern. (17-19) Då har vi ett event på Dansens Hus där vi går igenom programmet och bläddrar i den då pinfärska tidningen. Vi bjuder på bubbel.
ds
18 augusti, 2009
homage till Yoko Onos Cut Piece
Foto: Jonas Jörneberg.

Etiketter:
Daniel Andersson,
performance,
WISP
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)