19 maj, 2008

Precist äckel

Hermann Nitsch. Det är dags för honom nu. Jag och många med mig, antar jag, har extremt svårt för vad han representerar. I hans performancer, eller aktionstheater som han kallar dem styckas djur, nakna människor hängs upp på kors, kletas in i blod och inälvor. Blod, slem och sex i en väl komponerad helhet, utfört med klinisk perfektion. Tankarna går till tortyr, via ritual, backanal och vidare in på den faktiska händelsen och den kult som Nitsch själv personifierar.
I en performance från 1960-talet filmad i svartvitt hänger en kvinna i elegant klassisk tidsenlig frisyr på ett kors, benen särade och blodliknande substans hälls över hennes kön. Hon reagerar inte, utan ligger uttryckslös på korset. Nitsch demonstrerar alltid tydligt vad han gör. Hur han gör det. Han krossar tomater, blandar dem med ägg och geggan hälls över ett manskön. Bilden av den äckliga substansen på "fel ställe" räcker. Verkligare än så behöver det inte vara. Vår fantasi tar vid, bilden fastnar och äcklet placerar sig i solar plexus. Nej, jag är inget Nitsch-fan, alls. Men kan jag tänka mig Romeo Castellucci, Gisèle Vienne, Jan Fabre eller Abatoir Fermé utan Nitsch. Nej. Respekt.

Inga kommentarer: